Ustalenia ogólne
1. Na mocy Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. – zmieniającego rozporządzenie z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków
i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz sprawdzianów przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych
(Dz. U. nr 156, poz. 1046) – uczniowie klas gimnazjalnych, w których obowiązuje nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego, mają obowiązek udziału w realizacji projektu gimnazjalnego, który został zdefiniowany jako zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
2. Uczeń gimnazjum realizuje jeden projekt edukacyjny w cyklu edukacyjnym.
3. Informacja o udziale oraz temat projektu wpisuje się uczniowi na świadectwie ukończenia szkoły.
4. Jako zasadę przyjmuje się, że projekt będzie realizowany w grupach wewnątrzklasowych. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację projektu w grupach międzyoddziałowych.
5. Udział ucznia w projekcie edukacyjnym ma wpływ na jego ocenę zachowania. Szczegółowe kryteria oceny zachowania, uwzględniające udział ucznia w projekcie edukacyjnym, zapisane są w wewnątrzszkolnych zasadach oceniania w statucie szkoły.
6. Na początku roku szkolnego, w którym klasa przystępuje do projektu, wychowawca informuje uczniów i rodziców o warunkach i zasadach realizacji projektu oraz zapoznaje z niniejszym regulaminem.
7. Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, na którym opiekun projektu z zespołem uczniowskim wspólnie ustalają, wpisując do karty projektu:
a) czas realizacji projektu,
b) formy pracy, zbierania informacji i dokumentowania prac,
c) podział zadań w zespole i zasady współpracy,
d) kryteria oceny projektu,
e) sposób prezentacji i podsumowania projektu wpisując je do karty realizacji projektu,
f) harmonogram działań projektowych,
g) miejsce i terminy konsultacji,
h) warunki kontraktu
i) wzory dokumentów (karta projektu, arkusze samooceny, ewaluacja projektu, kontrakt z uczniami, arkusz oceny projektu oraz instrukcja projektu)
8. O szczegółowych warunkach realizacji projektu edukacyjnego informujemy do 30 listopada bieżącego roku szkolnego.
9. Gimnazjum stwarza warunki do realizacji uczniowskich projektów edukacyjnych, które mogą mieć charakter przedmiotowy lub międzyprzedmiotowy, a czas ich realizacji powinien wynosić od dwóch tygodni do trzech miesięcy w zależności od problematyki i złożoności projektu. Czas trwania projektów może być przedłużony przez opiekuna projektu.
Zadania w ramach realizacji projektu edukacyjnego
1. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za realizację projektów edukacyjnych w szkole.
2. Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną określa warunki realizacji projektu zapisane w „Szczegółowych warunkach realizacji projektu edukacyjnego”.
3. Dyrektor szkoły wprowadza zarządzeniem zapisy powyższego dokumentu.
4. Dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną powołuje szkolnego koordynatora ds. realizacji projektów.
5. Do zadań i obowiązków szkolnego koordynatora ds. realizacji projektów należy:
* zebranie od zespołów przedmiotowych bądź poszczególnych nauczycieli propozycji tematów projektu, sporządzenie ich listy zbiorczej, przedstawienie jej dyrektorowi i radzie pedagogicznej, upowszechnienie w bibliotece oraz na stronie internetowej szkoły;
* monitorowanie stanu realizacji projektów;
* upowszechnienie informacji na temat realizowanych projektów;
* organizacja publicznej prezentacji projektów po ustaleniu z radą pedagogiczną zasad oraz formuły prezentacji projektu;
* podsumowanie realizacji projektów i przedstawienie radzie pedagogicznej sprawozdania zbiorczego na koniec roku szkolnego;
* udzielanie nauczycielom pomocy merytorycznej na temat metody projektu;
* koordynowanie pracy nauczycieli, w tym opiekunów projektów;
* przygotowanie harmonogramu pracy na dany rok szkolny;
* nadzór nad dokumentacją projektów;
6. Nad realizacją konkretnego projektu czuwa opiekun projektu. Jego zadania to:
a) wskazanie tematyki realizowanych projektów z uwzględnieniem zainteresowań uczniów i treści podstawy programowej;
b) omówienie z uczniami zakresu tematycznego oraz celów projektu i koordynowanie podziału uczniów na poszczególne zespoły projektowe;
c) przygotowanie kontraktu i podpisanie go z uczniami;
d) przygotowanie dokumentacji i zapoznanie uczniów z zasadami prowadzenia:
* karty projektu,
* karty samooceny ucznia,
* karty oceny projektu,
* karty oceny prezentacji projektu,
* sprawozdanie z realizacji projektu;
* instrukcja realizacji projektu
e) czuwanie nad prawidłowym przebiegiem projektu;
f) organizowanie opieki nad uczniami podczas działań projektowych i konsultacji;
g) pomoc uczniom na każdym etapie realizacji projektu;
h) motywowanie uczniów do systematycznej pracy;
i) pomoc w prezentacji projektu;
j) ewaluacja we współpracy z nauczycielami, którzy wspomagali jego realizację;
k) komunikacja z wychowawcą ucznia na temat jego udziału w projekcie;
l) koordynowanie pracy nauczycieli w przypadku, kiedy projekt edukacyjny jest międzyprzedmiotowy,
m) przyznanie punktów z zachowania za udział w projekcie zgodnie z kryteriami oceniania.
Kryteria oceny projektu powinny uwzględniać:
1) sprawozdania z projektu (np. karta realizacji projektu);
2) wytwory materialne dokonane przez uczniów w projekcie, o ile takie były planowane i powstały;
3) sposób prezentacji projektu
4) pracę zespołową i indywidualną ucznia;
5) samoocenę uczniów;
6) systematyczność pracy uczniów;
7) aktywność i twórczość w realizacji projektu na poszczególnych jego etapach.
n) dokonanie ewaluacji projektu w stosunku do każdego ucznia zespołu, na którą składać się powinna informacja o:
1) osiągniętych celach;
2) mocnych i słabych stronach;
3) popełnionych błędach i sposobach ich wyeliminowania.
7. Nauczyciel niebędący opiekunem projektu, a współpracujący z opiekunem w projekcie międzyprzedmiotowym, wspiera opiekuna projektu oraz uczniów w zakresie:
a) konsultacji zgodnie z ustalonym harmonogramem;
b) czuwania nad prawidłowym przebiegiem projektu;
c) sprawowania opieki nad uczniami podczas działań projektowych i konsultacji;
d) prowadzenia dokumentacji uzgodnionej z opiekunem projektu;
e) współpracy z opiekunem projektu i szkolnym koordynatorem projektów w ciągu roku szkolnego i podczas organizowania publicznej prezentacji projektów;
o) przyznania punktów z zachowania za udział w projekcie.
8. Zadania wychowawcy klasy związane z realizacją projektu:
a) poinformowanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego;
b) prowadzenie działań organizacyjnych, związanych z realizacją projektu przez wszystkich uczniów klasy, dotyczących w szczególności:
* wyboru tematu i grupy projektowej przez każdego ucznia klasy,
* monitorowania udziału uczniów w pracach zespołu poprzez kontakt z opiekunem zespołu,
* przekazywania informacji o wynikach monitorowania rodzicom;
c) komunikowanie się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania;
d) dokonywanie zapisów dotyczących realizacji przez ucznia projektu edukacyjnego w dokumentacji szkolnej (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa, inne ustalone przez szkołę).
9. Czynności ucznia:
a) wybór tematu projektu i zespołu projektowego;
b) przygotowanie konspektu projektu z określeniem szczegółowych celów;
c) podpisanie kontraktu z opiekunem projektu;
d) opracowanie szczegółowego planu działania;
e) uczestnictwo w konsultacjach organizowanych przez opiekuna projektu - dotrzymywanie terminów, przygotowywanie konkretnych pytań, umiejętne wykorzystywanie rad i wskazówek nauczyciela;
f) podejmowanie systematycznych działań mających na celu rozwiązanie problemów szczegółowych związanych z wykonaniem projektu:
* zbieranie i gromadzenie informacji potrzebnych do rozstrzygnięcia postawionych w projekcie problemów;
* selekcja i analiza zgromadzonych informacji;
* wnioskowanie ukierunkowane na wybór optymalnego rozwiązania;
* wykonanie projektu w praktyce;
g) dokonanie samooceny pracy nad projektem;
h) rozwiązywanie problemów i konfliktów pojawiających się w zespole;
i) opracowanie sprawozdania z realizacji projektu;
j) publiczna prezentacja projektu.
Działania projektowe
1. Zespoły przedmiotowe przygotowują listę proponowanych tematów, którą przewodniczący zespołów przekazują dyrektorowi w terminie do 10 czerwca roku poprzedzającego przystąpienie do projektu.
2. Tematy projektów opiekunowie projektów zgłaszają dyrektorowi szkoły i szkolnemu koordynatorowi ds. projektów w terminie nie później niż dwa tygodnie od planowanego rozpoczęcia pracy nad projektem. Tematyka projektów może uwzględniać również propozycje złożone przez uczniów.
3. O terminie publicznej prezentacji projektu opiekun projektu informuje dyrektora szkoły w terminie nie później niż na tydzień przed planowaną prezentacją oraz przekazuje dyrektorowi szkoły kartę oceny prezentacji projektu z uwzględnieniem wszystkich danych dotyczących danego projektu.
4. Informacje, o których mowa w pkt. 2 i 3, udostępnia się uczniom na stronie internetowej gimnazjum i w bibliotece.
5. Wyboru określonego tematu projektu uczniowie dokonują w trakcie danego roku szkolnego w porozumieniu z wybranym opiekunem projektu, składając wspólną pisemną deklarację ze wskazaniem wszystkich członków zespołu.
6. Dyrektor akceptuje tematy projektów i dopuszcza je do realizacji, a następnie przydziela opiekunów do poszczególnych projektów, biorąc pod uwagę sugestie uczniów.
7. Uczniowie mogą realizować projekty w zespołach wewnątrzklasowych lub międzyoddziałowych, liczących w zasadzie od 5 do 10 osób. W uzasadnionych przypadkach zespoły projektowe mogą liczyć więcej osób. System podziału na poszczególne zespoły projektowe odbywa się poprzez dobór samodzielny uczniów lub poprzez wybór nauczyciela.
8. Zadania zespołu określa instrukcja realizacji danego projektu oraz kontrakt zawarty z opiekunem.
9. Przy wyborze tematyki projektu obowiązuje zasada dobrowolności, a jeden projekt może być realizowany, za zgodą opiekuna projektu, niezależnie przez kilka zespołów uczniowskich.
W przypadku gdy uczeń:
a) nie zdecyduje o wyborze tematu,
b) nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt,
c) nie złoży deklaracji
wychowawca włącza go do określonego zespołu, uwzględniając zainteresowania i zdolności ucznia.
10. Dopuszcza się, w wyjątkowych sytuacjach, modyfikację tematów projektów realizowanych w trakcie danego roku szkolnego, a także zmianę tematyki, terminów zakończenia i sposobu prezentacji efektów, a także opiekuna projektu, o ile wystąpiły przyczyny, które uniemożliwiły realizację podjętego zadania. Decyzję o zmianach w pracy nad projektami podejmuje dyrektor szkoły.
11. Dokumentację dotyczącą projektu przechowuje się do końca nauki ucznia w gimnazjum.
12. Wykonanie zaplanowanych działań
1) Uczniowie pod opieką nauczycieli pracują nad realizacją projektu. Projekt musi zostać ukończony najpóźniej w tygodniu poprzedzającym posiedzenie rady klasyfikacyjnej.
2) Zakończeniem projektu jest publiczna prezentacja. Szkolny koordynator projektów wraz z innymi nauczycielami przygotowuje program publicznej prezentacji projektów, uzgadniając z dyrektorem i radą pedagogiczną formułę, zasady oraz termin prezentacji poszczególnych projektów. Projekty będą prezentowane publicznie podczas Dni Projektów lub Dni Otwartych Szkoły lub w czasie innej imprezy szkolnej.
3) Uczniowie dokonują samooceny projektu.
4) Oceny projektu dokonuje dyrektor, wicedyrektor lub opiekun projektu.
13. Do końca roku szkolnego uczniowie pod opieką nauczycieli przygotowują sprawozdania z realizacji projektów, które umieszczane są na stronie internetowej szkoły.
14. W zależności od tematyki projektu w prezentacjach jako obserwatorzy i zaproszeni goście mogą uczestniczyć:
a) uczniowie danej klasy;
b) rodzice uczniów;
c) osoby lub przedstawiciele instytucji, organizacji, władz samorządowych itp., z którymi wiązała się tematyka projektu;
d) inne osoby, których obecność opiekun i uczniowie uznają za ważną i potrzebną ze względu na charakter projektu.
Ustalenia dodatkowe
1. W szczególnie uzasadnionych wypadkach dyrektor szkoły może zwolnić ucznia z tego obowiązku – wówczas na świadectwie w miejscu przeznaczonym na wpisanie tematu projektu znajdzie się wpis: „zwolniona” albo „zwolniony”.
2. Dyrektor podejmuje decyzję o umożliwieniu uczniowi realizowania projektu edukacyjnego na jego prośbę w sytuacjach uniemożliwiających jego obecność w szkole (np. nauczanie indywidualne, inne sytuacje zdrowotne bądź losowe).
3. Dyrektor szkoły rozstrzyga sytuacje problemowe mogące się pojawić podczas realizacji projektów edukacyjnych.