Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Józefa Wybickiego w Rumi

budynek ul. Rodziewiczówny 10 (byłe Gimnazjum Nr 1)

Projekt edukacyjny - Historia niemieckiej piłki nożnej

Sprawozdanie z realizacji projektu edukacyjnego

 

W projekcie edukacyjnym pt. „Historia niemieckiej piłki nożnej” udział wzięli uczniowie klasy IIId. Projekt realizowany był w terminie 4 kwietnia - 26 września 2013 roku w Gimnazjum nr 1 im. ks. S. Ormińskiego w Rumi. Uczestnicy projektu zostali podzieleni na dwie grupy:

 

  1. grupa I – lider grupy: Adrian Chyziński; uczestnicy: Dawid Gałecki, Krystian Stawicki

  2. grupa II – lider grupy: Kamil Lewandowski; uczestnicy: Jakub Mański, Andrzej Meronk, Paweł Szypuła.

 

Każda grupa została zapoznana ze specyfiką metody projektu i jej dokumentacją, a następnie w sposób właściwy dla każdej z grup przystąpiła do realizacji projektu. Na pierwszym spotkaniu konsultacyjnym uczniowie zaplanowali swoją pracę oraz zastanowili się nad celami, formą oraz treścią projektu, sprecyzowali zadania do wykonania oraz ustalili formę i termin publicznej prezentacji. Kolejnym krokiem był przydział obowiązków i konkretnych zadań do wykonania przez poszczególnych uczestników.

 

Problemem, jaki uczniowie zamierzali rozwiązać, było pytanie „Jak rozwijała się piłka nożna w Niemczech na przestrzeni lat?” oraz przedstawienie historii niemieckiej piłki nożnej. Problem ten został szczegółowo przemyślany i opracowany. Uczniom udało się go rozwiązać. .

 

Uczestnicy projektu postawili sobie następujące cele:

 

  • przybliżenie rówieśnikom historii niemieckiej piłki nożnej

  • zachęcenie uczniów do nauki języków obcych

  • rozbudzenie zainteresowań kolegów i koleżanek nauką języków obcych

  • nauka współpracy w zespole i odpowiedzialności za podejmowane zadania

  • zaprezentowanie i wykorzystanie w praktyce umiejętności językowych z języka niemieckiego

 

Kamil Lewandowski wykonał prezentację multimedialną dotyczącą historii niemieckiej piłki nożnej, którą podczas publicznej prezentacji przedstawili Kamil Lewandowski, Paweł Szypuła i Andrzej Meronk. Uczniowie odegrali także krótką konferencję prasową z udziałem trenera reprezentacji Niemiec Joachima Löw’a, kapitana drużyny niemieckiej Philippa Lahma oraz jednego z piłkarzy Lukasa Podolskiego. W role tych osób wcielili się Paweł Szypuła, Andrzej Meronk oraz Kamil Lewandowski. Pozostali uczniowie odegrali role reporterów i dziennikarzy zadających pytania. Album przedstawiający historię piłki nożnej w Niemczech wykonali Andrzej Meronk i Jakub Mański, a gazetkę prezentującą stroje drużyny niemieckiej oraz rozstawienie zawodników na boisku oraz broszurę z ciekawostkami dotyczącymi niemieckiej drużyny wykonali Adrian Chyziński, Dawid Gałecki, Krystian Stawicki oraz Paweł Szypuła.

 

Opiekunem projektu była pani Agnieszka Glinka. Projekt sfinalizowany został publicznym wystąpieniem podczas szkolnej imprezy Europejski Dzień Języków przed dyrekcją oraz gronem pedagogicznym Gimnazjum nr 1 w Rumi, rodzicami oraz koleżankami i kolegami ze szkoły. Prezentacja odbyła się 26 września 2013.

Współpraca pomiędzy uczestnikami przebiegała z reguły w sposób harmonijny
i odpowiedzialny, a terminy wykonania zadań cząstkowych były, z małymi wyjątkami, dotrzymywane. Uczniowie wykazali się zaangażowaniem w projekt.

Uczestnicy spotykali się na konsultacjach z opiekunem projektu
w ramach dodatkowych zajęć z języka niemieckiego, na których prezentowali wykonane prace, informowali o stopniu zaawansowania prac projektowych oraz korzystali z dalszych wskazówek i rad. Uczniowie spotykali się także na próbach do publicznego występu (prezentacja multimedialna oraz konferencja prasowa).

Podczas realizacji projektu uczniowie mogli zaprezentować swoje zainteresowania, pasje oraz różnorodne umiejętności. Ponadto opanowali takie umiejętności jak planowanie pracy, podział obowiązków, pozyskiwanie, gromadzenie, selekcja i wykorzystanie informacji. Nauczyli się współpracy w zespole oraz odpowiedzialności za podejmowane zadania i decyzje, a także organizacji oraz sposobu dokumentowania swojej pracy. Mogli zaprezentować ponadto swoją kreatywność i oryginalność oraz wykorzystać w praktyce i udoskonalić swoje umiejętności językowe opanowane podczas nauki języka niemieckiego. Uświadomili sobie, jak ważna jest praca zespołowa oraz dokonali weryfikacji swoich przedsięwzięć. Podsumowując realizację projektu uczniowie dostrzegli swoje mocne
i słabe strony, byli w stanie wymienić zadania, które udało im się zrealizować doskonale i prawidłowo, a ponadto dowiedzieli się, nad czym muszą jeszcze popracować i które obszary ich działań wymagają wzmocnienia i doskonalenia.