Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Józefa Wybickiego w Rumi

budynek ul. Rodziewiczówny 10 (byłe Gimnazjum Nr 1)

Zrealizowane Projekty Edukacyjne 2011/2012

SPRAWOZDANIE Z PRZEPROWADZONYCH PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH w GIMNAZJUM NR 1 im. ks. Stanisława Ormińskiego w RUMI

W II semestrze roku szkolnego 2011/2012 w Gimnazjum nr 1 w Rumi zostały przeprowadzone następujące projekty edukacyjne:

    1. Projekt edukacyjny: Rodzinne domy dziecka

Opiekun: Lucyna Łatanik-Górska

21 października 2011 roku uczniowie klasy II F: P. Front, Z. Jagoda, M. Janik, A. Mikołajczyk i D. Zdrojewska podpisały kontrakt, na mocy którego zobowiązały się zrealizować projekt n temat: Rodzinne domy dziecka. Celem było m in. Zgromadzenie informacji o zasadach funkcjonowania rodzinnych domów dziecka w trakcie przeprowadzonego wywiadu z pracownikami MOPS oraz rodzinnego domu dziecka. Nagrany wywiad oraz zredagowana przez uczniów gazetka na powyższy temat zostały zaprezentowane 21 V 2012 roku.

 

    1. Projekt edukacyjny: „Biografia AC/DC”

      Uczestnicy: uczniowie klasy IIIb - Piotr Olek, Mateusz Ozimkowski, Robert Semmerling, Wojciech Bajkowski.

      W ramach realizacji projektów 21 maja 2012 roku o godzinie 17.00 w sali gimnastycznej miała miejsce publiczna prezentacja. Projekt pt. „Biografia AC DC” przygotowany został przez czterech uczniów klasy III B pod kierunkiem nauczyciela historii Leszka Kiersznikiewicza.

      Prezentacja składała się z dwóch części. W pierwszej - w formie multimedialnej przedstawiono najważniejsze fakty z historii AC/DC oraz podjęto próbę wyjaśnienia fenomenu zespołu. Opowieść ubarwiona była zdjęciami grupy oraz fragmentami piosenek. W drugiej części uczniowie we współpracy z zaproszonymi gośćmi, miedzy innymi absolwentami naszej szkoły, zagrali minikoncert, w czasie którego można było usłyszeć evergreen „Highway To Hell”. Widzami byli uczniowie, którzy przybyli, skuszeni akcją plakatową, rodzice uczniów klasy III B, nauczyciele i dyrekcja.

    2. Temat projektu: «„My, dzieci z dworca ZOO” – adaptacja teatralna»

      18 maja 2012 r. o godz. 17:00 w naszym gimnazjum w Sali 114 miała miejsce publiczna prezentacja projektu edukacyjnego. Projekt nosił tytuł: «„My, dzieci z dworca ZOO” – adaptacja teatralna». Uczestnikami projektu było 13 uczennic z klasy IIa. Adaptację teatralną obejrzeli zaproszeni goście, tj. dyrektor J. Braun, rodzice uczniów klasy IIa, rodzeństwo i przyjaciele uczestniczek projektu. Projekt ujawnił przyczyny i skutki uzależnienia młodzieży od narkotyków. Celem projektu było zdobycie uniwersalnych umiejętności takich jak: planowanie własnej pracy, efektywna praca w zespole zadaniowym, samodzielne poszukiwanie informacji i publiczne występowanie. Opiekunem projektu była Stefania Polak.

    3. Projekt edukacyjny: Ruchy Ziemi i ich następstwa. Jak oświetlona jest Ziemia w pierwsze dni astronomicznych pór roku? – symulacja z wykorzystaniem tellurium.

      Uczestnicy: Flisikowska Wiktoria, Groth Agata, Hennig Wiktoria, Karpińska Katarzyna, Konkel Karolina, Pazulak Dawid, Szymańska Martyna, Turska Justyna – uczniowie z kl.II D

      Opiekun: Alicja Kozłowska

      Prezentacja: 7 maja 2012 r. podczas Dnia Otwartego Szkoły

      Celem projektu było

      • Przyswojenie przez uczniów zasobu wiadomości z zakresu ruchów Ziemi i ich następstw oraz budowy Układu Słonecznego.
      • Zdobycie umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów.
      • Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnych świecie poprzez rozwijanie umiejętności współpracy w zespole.
      • Promocja szkoły w środowisku lokalnym poprzez zaprezentowanie ciekawej formy zajęć edukacyjnych.

      Uczestnicy projektu przygotowali prezentację multimedialną poświęconą budowie Układu Słonecznego, wykonali model Układu Słonecznego oraz zaprezentowali symulację ruchów Ziemi i jej oświetlenie w pierwsze dni astronomicznych pór roku z wykorzystaniem tellurium. Całość zakończył quiz poświęcony omawianym zagadnieniom. Goście zaproszeni na prezentację mogli również obejrzeć wystawę pod hasłem „Ciekawy Wszechświat”.

    4. Temat: Woda – cud natury

      Opiekun: Piotr Kopciewicz

      Uczennice klasy II E :

      • Daria Papke
      • Daria Przybecka
      • Ola Nastały
      • Sandra Romanis

      oceniły jakość wód mineralnych i ich potencjalny wpływ na zdrowie człowieka. Poza tym prowadziły hodowle organizmów wodnych. Sprawdzały wpływ jakości wody na stan organizmów w hodowli.

    5. Temat: Kiełki i ich wpływ na zdrowie człowieka

      Opiekun: Piotr Kopciewicz

      Uczestnicy - uczniowie klasy III D

      • Bartosz Hildebrandt
      • Ola Krzymowska
      • Anna Godlewska
      • Agata Bodziony

      Uczniowie założyli uprawę wodną kiełków wybranych gatunków roślin. W Internecie wyszukali informacje o ich wpływie na nasz organizm. Prezentacja projektu odbyła się w czasie Dni Otwartych – dla klas z podstawówek. Poza degustacją przygotowali też konkurs i ściągawki o wpływie kiełków na nasze zdrowie.

    6. Temat: Wynalazki i odkrycia naukowe II połowy XIX wieku

      Opiekun: Rafał Piotrowicz

W dniu 20 kwietnia 2012 roku grupa w składzie: Szymon Ciećwierz, Dawid Krauze, Łukasz Stefanowski, Wiktoria Szwemin, Sandra Walkusz, rozpoczęła pracę nad projektem „Wynalazki i odkrycia naukowe II połowy XIX wieku”.

Celem projektu było przybliżenie informacji o wybitnych odkrywcach i wynalazcach II połowy XIX wieku oraz o efektach i znaczeniu ich dokonań. Zadanie to, choć z pozoru łatwe, przysporzyło grupie sporo problemów, szczególnie tych dotyczących zebrania odpowiednich informacji. Większość prac była wykonywana terminowo, a po ich sprawdzeniu przez opiekuna projektu stosunkowo szybko wprowadzono odpowiednie poprawki. W efekcie pracy uczestników projektu powstałą interesująca prezentacja multimedialna, która została zaprezentowana i omówiona w klasie III F podczas lekcji historii w dniu 14 czerwca.

  1. Temat: Syntetyczne dodatki żywności – wpływ na organizm

    Opiekun: Piotr Kopciewicz

    Uczennice klasy III A

    • Weronika Brunowicz
    • Patrycja Dejewska
    • Justyna Goering
    • Patrycja Kurek
    • Magdalena Paczul
    • Marta Bołman

    zebrały informacje o substancjach „E” – syntetycznych dodatkach do żywności – wpływ na nasz organizm. Przygotowały slajdy z informacjami z sieci, ulotki i plakat. Prezentacja dla klasy I G i III A na lekcji biologii.

  2. Temat projektu: Podróż do Nibylandii - przygotowujemy przedstawienie dla przedszkolaków pt. ,,Piotruś Pan”.

    Od 2 III 2012 r. uczniowie Gimnazjum nr 1 w Rumi: P. Front, Z. Jagoda, M. Janik, Z. Klawikowska, D. Zdrojewska, J. Turska, N. Ostrowska, B. Hinc, P. Kaczyńska, A. Wiśniewskia, P. Kurecka, M. Kawińska, P. Moczydłowska, T. Polus, J. Jojczyk i K. Marczyńska pod opieką nauczyciela L. Łatanik-Górskiej realizowali projekt na temat - Podróż do Nibylandii - przygotowujemy przedstawienie dla przedszkolaków pt. ,,Piotruś Pan”. W ramach tego projektu uczniowie przygotowali przedstawienie tematycznie związane z Olimpiadą u Pirata, w trakcie której zostało zaprezentowane. Uczniowie samodzielnie napisali scenariusz, wcześniej oglądając w ramach Akademii Filmowej film pt. ,,Marzyciel”, który opowiadał o genezie przedstawienia teatralnego ,,Piotruś Pan”. Samodzielnie także przygotowali stroje oraz scenografię. Próby przedstawienia były prowadzone pod kierunkiem opiekuna projektu, w trakcie nich uczniowie doskonalili swoją grę aktorską.

    Projekt został zaprezentowany 15 maja 2012 r. na hali MOSIR w Rumi w trakcie Olimpiady u Pirata przeznaczonej dla przedszkolaków. Uczniowie nie tylko zaprezentowali przedstawienie, ale także włączyli się do zabawy wraz z przedszkolakami.

    L. Łatanik - Górska

  3. Temat projektu: „Zagrożenia współczesnej młodzieży”

    Dnia 10 maja 2012 roku uczniowie klasy III G

    Temat projektu: Wiwat 3 maja.
    • Artur Chyliński
    • Aleksandra Presz
    • Aleksandra Nastały
    • Magdalena Popko

    wzięli udział w projekcie „Zagrożenia współczesnej młodzieży”. Uczniowie przygotowali prezentację multimedialną, plakaty oraz wykonali doświadczenia chemiczne. Przy realizacji projektu uczniów wspomagał psycholog szkolny – p. Katarzyna Bielińska. Autorem zdjęć jest pedagog – p. Anna Okrój

    Opiekun projektu
    Krystyna Szczęsna

W dniu 6 kwietnia nasza grupa, składająca się z Piotra Flatau, Mikołaja Leznera, Piotra Ciury, Macieja i Grzegorza Otwiaska i Jakuba Kozakiewicza, zaczęła pracę nad projektem gimnazjalnym pt.: „Wiwat 3 maja”. Celem projektu było w zabawny sposób przedstawić przyczyny i skutki podpisania Konstytucji 3-ciego maja.

Spotykaliśmy się w każdy piątek o godz. 14:00 w sali 216 razem z naszym opiekunem Rafałem Piotrowiczem. Każdy otrzymał zadania. Postanowiliśmy, iż stworzymy teatrzyk kukiełkowy. Zrobienie scenariusza przyszło nam niezwykle łatwo, każdy dodał coś od siebie, po czym nastąpiły korekty Pana Piotrowicza.

Część z nas zrobiła kukiełki, z naszych skarpetek z własnymi dodatkami.

Fragment projektu mieścił się w prezentacji multimedialnej, która bezproblemowo została stworzona przez naszą wspaniała ekipę.

Problem stanowiło znalezienie odpowiednich strojów z konkretnej epoki, jednak ostatecznie udało nam się wypożyczyć je z wypożyczalni „Arlekin”.

Po przygotowaniu wszystkich materiałów zaczęliśmy próby. Wykonaliśmy dekoracje wykorzystując parawan, za którym mieliśmy wystawiać sztukę. Po miesiącu ciężkiej pracy byliśmy gotowi do prezentacji.

W piątek 27 kwietnia, odbyła się nasza prezentacja. Od rana ustawialiśmy sprzęt i pracowaliśmy ciężko, aby wypaść w jak najlepszym świetle.

Przy występie towarzyszyła nam orkiestra dęta i chór szkolny. Nasza prezentacja przebiegła bezproblemowo i wszystkim się podobała. Widzom najbardziej spodobały się stroje prowadzących.

Po przedstawieniu projektu, usatysfakcjonowani zabraliśmy się do sprzątania sali gimnastycznej i w dobrym humorze wróciliśmy do domów.

Piotr Flatau
Mikołaj Lezner IIId

  1. Temat projektu: Zawody przed zawodami.

Dnia 8 marca 2012r. grupa uczniów z klasy IIId oraz IIIc rozpoczęła przygotowania do realizacji projektu edukacyjnego. którego celem było zorganizowanie warsztatów z pierwszej pomocy z cyklu „Zawody przed zawodami”. Na pierwszym spotkaniu zostały omówione najważniejsze sprawy, m.in. podział obowiązków oraz ustalenie daty warsztatów. Następnego dnia odbyła się rozmowa z Panią Dyrektor Jolantą Braun, dotycząca organizacji warsztatów, noclegu dla uczestników, pryszniców, udostępnienia sali gimnastycznej oraz kuchni do przygotowywania posiłków. Tydzień później osoby z grupy rozmawiały z szefem grupy SIM PCK w Wejherowie, opiekunem projektu oraz Panią Psycholog i Pedagog w sprawie zapewnienia opiekunów. Tego samego dnia w szkole zostały powieszone plakaty, a na stronach internetowych grupy SIM PCK została umieszczona notatka informacyjna.

23 marca został przygotowany szczegółowy plan warsztatów, kosztorys oraz zostały zapewnione artykuły spożywcze potrzebne do przygotowania posiłków.

12 kwietnia droga e-mailową została wysłana informacja do prasy.

Warsztaty rozpoczęły się wieczorem 13 kwietnia 2012r. Zjawiło się około 30 osób ze szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych wraz z opiekunami głównie z Rumi, Redy, Wejherowa, Bolszewa i Nowego Dworu Gdańskiego. Pojawiła się również Pani Dyrektor oraz redaktor z Dziennika Bałtyckiego. Po powitaniu i oficjalnym rozpoczęciu warsztatów uczestnicy zapoznali się z planem zajęć. Uczniowie zrobili szybką powtórkę, tj. przypomnienie schematów postępowania w danych przypadkach oraz ułożenie kart ocen. W sobotę odbyły się dwie tury „Zawodów przed zawodami”. Ich celem było sprawdzenie oraz przyswojenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej z zakresie podstawowym. Wszystkie drużyny wykazały się sporą ilością wiedzy. Po południu odbyła się prezentacja o bezpieczeństwie ruchu drogowego, natomiast wieczorem uczestnicy mieli do dyspozycji salę gimnastyczną oraz salę, w której był wyświetlany film.

W niedziele przed południem warsztaty zakończyły się. Wszyscy zadowoleni, choć niewyspani wrócili do domów.

  1. Temat projektu: Bryły Platońskie.

14 marca 2012 roku z okazji święta liczby π , uczniowie klasy 3G – Hubert Michta, Dawid Kalinowski, Marcin Siwik, Jakub Theus, Mateusz Sasak i Dominik Brodalski - zaprezentowali swój projekt dotyczący brył platońskich. Uczniowie wykonali 5 brył – sześcian , czworościan , ośmiościan, dwunastościan i dwudziestościan. Trzy pierwsze wykonali z metalowych rurek , a dwie z drewna.

Wykonali też prezentację multimedialną.

W I semestrze roku szkolnego 2011/2012 w Gimnazjum nr 1 w Rumi zostały przeprowadzone następujące projekty edukacyjne:

1.                 Temat projektu:  Lider lokalnej ekologii

15 lutego 2012 r o godzinie 9.15 w naszej szkole odbyło się spotkanie w ramach projektu edukacyjnego pod nazwą „Lider Lokalnej Ekologii” realizowanego w roku szkolnym 2011/2012.

Udział w wykładzie wzięli przedstawiciele Komunalnego Związku Gmin Doliny Redy i Chylonki, przedstawiciele spółki PEWIK oraz uczniowie klas 1a, 1b, 1c, 1d, 1e, 1f, 2d, 2f, 2g.

Temat spotkania „Ochrona wód” w tym pogadanka na temat: jakość wody na naszym terenie, obieg wody w przyrodzie, sposoby ujmowania i uzdatniania wody. Spotkanie w szkole zorganizowali nauczyciele biblioteki szkolnej.

                             Lucyna Chrobocińska


2.     Temat projektu:     Jak uczcić pamięć o św. Łucji – patronce światła?

Uczestnicy: Angelika Wolf kl. 3g, Filip Krukowski kl. 3e, Rafał Pyrzyński kl. 3e, Klaudia Goike kl. 3e, Katarzyna Górska kl. 3e

Opiekunowie: Małgorzata Marchewicz, Agnieszka Kerlin

Prezentacja: 13.12.2011 podczas szkolnego apelu

 

3.    Temat projektu: Czy możemy powiedzieć, że prawdy życiowe ukazane na kartach "Małego Księcia" są aktualne do dzisiaj?

Uczestnicy: uczniowie kl. 3a - Katarzyna Adamska, Natalia Foltyńska,     Weronika Kaczmarek, Anastazja Kalinowska, Natalia Kalinowska, Mateusz Ruth, Karolina Szyszko, Daria Tkaczyk, Aneta Toruńczak, Natalia Walas

Opiekun: Irena Burczyk

Prezentacja: 26.01.2012 podczas zebrania z rodzicami

Uniwersalizm Małego Księcia. Przygotowanie inscenizacji na motywach utworu
A. de Saint-Exupèry’ego –
projekt edukacyjny w kl. III a

 Dnia 26 stycznia 2012 r. grupa dziesięciorga uczniów z kl. III a Gimnazjum nr 1 w Rumi zaprezentowała efekty swojej pracy nad projektem edukacyjnym.

Problem, jaki uczniowie próbowali rozwiązać w projekcie, brzmiał: Czy możemy powiedzieć, że prawdy życiowe ukazane na kartach Małego Księcia są aktualne do dzisiaj?

Celem projektu było utrwalenie znajomości lektury pt. Mały Książę oraz skonstruowanie scenariusza inscenizacji na podstawie utworu prozatorskiego.

Uczniowie systematycznie przygotowywali się do prezentacji:

  • przypomnieli szczegółowo treść lektury (potwierdzeniem jest wypełnienie kart pracy przygotowanych przez opiekuna projektu)

  • dokonali streszczenia utworu, zwracając uwagę na najważniejsze ich zdaniem przesłanie lektury

  • w dwuosobowych grupach wykonali metodą scrapbookingu prace manualne zawierające najważniejsze prawdy życiowe ukazane na kartach lektury

  • przygotowali scenariusz przedstawienia, samodzielnie dobierając role do swojego temperamentu, charakteru i usposobienia, zredagowali dialogi i monologi bohaterów

  • wspólnie dobrali rekwizyty i opracowali scenografię

  • przygotowali prezentację multimedialną, zawierającą slajdy wzbogacające inscenizację

  • wykazali się kreatywnością i odpowiedzialnością podczas realizacji poszczególnych etapów pracy nad projektem

  • systematycznie dokumentowali postępy prac nad projektem, gromadząc różne materiały.

Podczas prezentacji projektu w sali 116 zaproszeni goście: pani wicedyrektor Danuta Sahajdaczna, pani pedagog Anna Okrój oraz rodzice uczniów z kl. III a mieli okazję ocenić efekty pracy zespołu i przeżyć chwile wzruszenia, jakich dostarczyło przedstawienie.

Na zakończenie uczestnicy projektu jeszcze raz przypomnieli najważniejsze i aktualne do dzisiaj prawdy życiowe, jakie ukazał im utwór francuskiego pisarza, i wspólnie zaśpiewali piosenkę pt. Zagubiony Książę.

Po przedstawieniu uczniowie poczęstowali gości zebranych w sali 116 kawą i babeczkami.

Nad realizacją projektu czuwała Irena Burczyk, nauczycielka języka polskiego.

4. Temat projektu: Sąd nad energią jądrową

Uczestnicy: uczniowie kl. 3 c - Alicja Doczekalska, Monika Dyoniziak, Alicja Grzejdak, Błażej Hinc, Grzegorz Jopek, Martyna Karbowska, Monika Karp, Kornelia Labuda, Michał Maziarczyk, Patrycja Moczadłowska, Maciej Pawłowski, Adam Pranga, Joanna Radzikowska, Agnieszka Sarnowska, Bartłomiej Suszek, Izabella Szołdra, Paweł Zarwalski, Kacper Ziemann    

Opiekunowie: Beata Awsiukiewicz, Agnieszka Narloch

Prezentacja: 30.11.2011 podczas apelu szkolnego

Projekt edukacyjny „Sąd nad energią jądrową”
w Gimnazjum nr 1 w Rumi

Dnia 30.11.2011r. uczniowie kl. IIIC, IID Gimnazjum nr 1 im. Ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi zaprezentowali efekty swojej pracy nad projektem edukacyjnym.

Temat projektu: Sąd nad energią jądrową. Problem, który był rozwiązywany podczas pracy to: Plusy i minusy istnienia Energii Jądrowej. Uczniowie realizując taką tematykę mieli na celu uświadomienie rówieśnikom swojej szkoły problemu ochrony środowiska jakie niosą wszelkie skażenia, a przede wszystkim promieniotwórcze.

Uczniowie wyeksponowali zagrożenia związane z wykorzystywaniem i zastosowaniem energii jądrowej. Przypomnieli sylwetki sławnych noblistów: Marii Curie – Skłodowskiej i Alberta Einsteina.

Podczas prezentacji szkolny hol zamienił się w salę sądową, a uczniowie wcielili się w role: sędziego, prokuratora, obrońcy.

Występ był uatrakcyjniony prezentacją multimedialną i filmem o wybuch reaktora jądrowego w Czarnobylu. Uczniowie stanęli na wysokości zadania, wykazali się duża kreatywnością i zaangażowaniem. Nad pracami projektu czuwały nauczyciel fizyki i chemii p. Agnieszka Narloch i nauczyciel sztuki p. Beata Awsiukiewicz.

5.  Temat projektu: Potrawy narodowe w Wielkiej Brytanii- lekcja przeprowadzona metodą projektów połączona z degustacją potraw regionalnych przygotowanych przez uczniów.

Uczestnicy: Natalia Jaworska kl. 3a, Katarzyna Szrajda kl. 3b, Karolina Butowska kl. 3b, Patrycja Wierzbicka kl. 3b, Magdalena Laudel kl. 3b,

Opiekun: Mirosława Walaszek

Prezentacja: 26.01.2012 podczas zebrania z rodzicami

Uczennice naszego gimnazjum: Karolina Butowska 3B, Magda Laudel 3B, Patrycja Wierzbicka 3B, Katarzyna Szrajda 3B, Natalia Jaworska 3A wzięły udział w projekcie edukacyjnym. Dziewczęta wybrały temat: „Potrawy narodowe w Wielkiej Brytanii – lekcja przeprowadzona metodą projektów połączona z degustacją potraw regionalnych przygotowanych przez uczniów.” Uczennice dostosowały formy prezentacji do tematu projektu i w ciekawy sposób przedstawiły 26 stycznia 2012r. na spotkaniu z rodzicami, dyrektorem szkoły, wychowawcą klasy, opiekunem grupy typowe potrawy kuchni brytyjskiej.

Uczennica Karolina Butowska wystąpiła w prawdziwej czapce kucharskiej, fartuszku i wskazując na poszczególne akcesoria kuchenne : wałek do ciasta, widelec, kubek, trzepaczkę - dwukrotnie nazwała te przedmioty w j. angielskim. Poprosiła uczestników o powtórzenie, po chwili zapytała chętnych o nazwy wcześniej wymienionych przedmiotów. Chętnych rodziców, którzy poprawnie odpowiedzieli obdarowała cukierkami. Uczennice: Natalia Jaworska i Katarzyna Szrajda zapoznały zebranych z typowymi potrawami angielskimi. Był to pokaz multimedialny w j. angielskim i j. polskim. Po prezentacji uczennice zaprosiły gości na poczęstunek,     który same przygotowały tego dnia. Oczywiście była typowa herbata z mlekiem, toasty z wędliną i serem (ciepłe i przygotowane na bieżąco), ciasto czekoladowe oraz pyszne babeczki z suszonymi owocami posypane migdałami i ozdobione jadalnymi, złotymi kuleczkami. I ja tam byłam - widziałam, babeczkę jadłam i angielską herbatkę piłam. Było miło i pysznie!

 M. Walaszek

6. Temat projektu: 93 Rocznica Odzyskania Niepodległości przez Polskę

Uczestnicy: uczniowie klasy 2g - Maria Kaciuba, Kamil Kirklewski, Damian Łempicki, Sebastian Wrzałek, Dawid Walkowiak, Dawid Holka, Patryk Grala, Arkadiusz Ruszewski, Paweł Cybula, Rafał Nadarzyński, Marta Stenka, Emilia Wacek, Monika Mikołajczyk, Wiktor Kopyciński, Opiekun: Małgorzata Łoboz

Prezentacja: 09.11.2011 podczas apelu szkolnego

ODZYSKANIE NIEPODLEGŁOŚCI

My, uczniowie klasy IIG przystąpiliśmy do projektu edukacyjnego, który jest obowiązkowy i warunkuje ukończenie gimnazjum. Celem naszego projektu jest przypomnienie uczniom: skąd pochodzą, kim są i dzięki komu oraz dzięki jakim wydarzeniom mają zaszczyt żyć w wolnym państwie. Naszym celem było także uświadomienie naszym rówieśnikom znaczenia wolności w życiu każdego człowieka. W dzisiejszych czasach coraz częściej młodzi ludzie nie posiadają wiedzy na temat historii swojego kraju. Dlatego też postanowiliśmy rozpropagować wiadomości o najważniejszych wydarzeniach nadających bieg historii. Jednym z nich było odzyskanie przez Polskę niepodległości w listopadzie 1918 roku. Uczniowie naszej szkoły mieli możliwość uczestniczenia w akademii poświęconej temu wydarzeniu. Dzięki temu nie tylko my, ale i nasi koledzy mogli rozszerzyć wiedzę o przebiegu tego wydarzenia i o najważniejszej postaci - Józefie Piłsudskim i jego ogromnemu znaczeniu w odzyskaniu wolności przez Polaków.

Akademię przygotowali uczniowie klasy II G: Kamil Kirklewski, Rafał Nadarzyński, Dawid Holka, Sebastian Wrzałek, Anna Pilipas, Marta Stenka, Maria Kociuba, Jakub Mazurkiewicz, Patryk Grala i Paweł Cebula pod kierunkiem wychowawczyni M. Łoboz. Akademia miała miejsce na sali gimnastycznej naszej szkoły 9 listopada 2011r.

Wprowadziła nas w nastrój, atmosferę refleksji nad losami naszego narodu i nas samych. Wielu z nas z dumą podkreślało swój patriotyzm, co było świadectwem właściwej postawy Polaków dla innych uczniów o niesprecyzowanych poglądach w tej sprawie.

Cieszymy się, że właśnie my mogliśmy przygotować tą uroczystość.

Rafał Nadarzyński
uczeń klasy II G

7. Temat projektu: Little Red Ridding Hood

Uczestnicy: uczniowie klasy 1a - Kamil Bladowski, Daria Cywińska, Monika Gniotyńska, Paulina Hebel, Nicole Krauze, Marcin Kuchta, Jesica Kustusz,     Aleksandra Łytkowska, Daria Manaj, Angelika Michalska, Oliwia Nakielska, Wiktoria Pruska, Wiktoria Peplińska, Andrea Pölki, Dominika Ratajczak, Mikołaj Rekiel, Aleksandra Sil, Piotr Skelnik, Natalia Szarwińska, Anna Trendel, Kacper Walkusch, Adriana Zolnik, Kamila Siewert, Patryk Neubauer; uczniowie klasy 3a - Konrad Mikołowski, Patryk Mrosewski, Artur Krüger

Opiekun: Barbara Bryłka

Prezentacja: 15.12.2011 podczas zebrania z rodzicami

8.                Temat projektu:     Był sobie Diogenes - recepta na szczęście według filozofa (film niemy).

Uczestnicy: uczennice kl. 2f - M. Dublasiewicz, P. Hinc, P. Mackiewicz, P. Maciak i F. Żelezik

Opiekun: Lucyna Łatanik-Górska,

Prezentacja: 26.01.2012 r.

Od 21 X 2011 r. uczniowie kl. II f - M. Dublasiewicz, P. Hinc, P. Mackiewicz, P. Maciak i F. Żelezik pod opieką nauczyciela L. Łatanik-Górskiej realizowali projekt na temat - "Był sobie Diogenes - recepta na szczęście według filozofa (film niemy)". Liderem projektu była Magdalena Dublasiewicz. Podstawowym celem było nakręcenie filmu niemego na powyższy temat. Problem do rozwiązania w projekcie brzmiał: Jak za pomocą filmu niemego pokazać receptę na szczęście według Diogenesa. Członkowie zespołu musieli wykazać się umiejętnością pisania scenopisu, dobierania scenografii, rekwizytów, podkładu muzycznego do tematu filmu, a także wiedzą na temat najważniejszych poglądów filozofa. Największe trudności sprawił uczniom montaż filmu niemego. Wymagał on zmiany programu komputerowego.

Odbyło się pięć konsultacji z opiekunem projektu p. L. Łatanik-Górską w celu monitorowania poziomu wykonanych zadań.

Zadania powierzone uczniom były wykonywane planowo według harmonogramu. Prezentacja odbyła się 26 stycznia 2012 r.

9.   Temat projektu: Życie i twórczość Wisławy Szymborskiej

Uczestnicy: uczniowie klasy 3g - Sławomir Baszanowski, Maciej Szweda, Rafał Grajoszek

Opiekun: Agnieszka Kerlin

Prezentacja: 15.12.2011 podczas zebrania z rodzicami

10.   Temat projektu: Gimnazjalista Przedszkolakowi „Olimpiada u Mikołaja”

Uczestnicy: uczniowie klasy 3b - Agnieszka Gliszczyńska, Mariusz Kusy, Dawid Kowalski, Sebastian Neumann, Patryk Skowera, Mateusz Czaja, Bartosz Hebel, Dominik Sapiński, Dawid Wasiecki, Grzegorz Sielicki, Patryk Wichrowski, Sebastian Wanta, Jakub Ciskowski, Wojciech Majchrzak, Krystian Grzywiński, Damian Klawikowski; uczniowie klasy 2b - Dominika Rubak, Paulina Lemańczyk, Mateusz Kass, Szymon Krawiec, Wojciech Zaborowski, Waldemar Szrejber, Oskar Skowera, Wojciech Woźniak, Sebastian Gleske, Cyryl Groth, Damian Grzymek, Tomasz Polus, Aleksander Bochentyn, Michał Filipkowski

Opiekunowie: M. Jaworski, W. Bernaciak

Prezentacja: 21.12.2011 podczas imprezy rekreacyjno-sportowej na hali MOSiR

11. Temat projektu: Kręcę swój pierwszy film

Uczestnicy: uczniowie klasy 3g - Janusz Kreft, Daniel Hinz, Kamil Peta, Piotr Czapiewski

Opiekun: Agnieszka Kerlin

Prezentacja: 15.12.2011 podczas zebrania z rodzicami

12.   Temat projektu: Bajka „Jaś i Małgosia” w języku niemieckim

Uczestnicy: uczniowie klasy 3e - Natalia Kuptz, Natalia Plaskota, Weronika Okonek, Katarzyna Onuch, Paulina Bianga, Martyna Skarzyńska, Martyna Radtke, Marta Tomaszewska; uczniowie klasy 1d - Monika Abramek, Robert Arendt, Szymon Awsiukiewicz, Krystian Baboszyn, Natalia Chojnowska, Dominik Cwilik, Jakub Górski, Agata Karwowska, Sebastian Krause, Daniel Labudda, Agnieszka Lewandowska,

Natalia Rochna, Magdalena Pionke, Wiktor Czyż, Natalia Ostrowicka, Joanna Ramotowska, Marcin Wierzbicki, Dawid Hoppe

Opiekun: Agnieszka Glinka

Prezentacja: pierwsza prezentacja odbyła się 26.09.2011 podczas uroczystości szkolnej z okazji Europejskiego Dnia Języków, a druga 15.12.2011 podczas zebrania z rodzicami

W projekcie edukacyjnym pt. Bajka „Jaś i Małgosia” w języku niemieckim udział wzięli uczniowie klas Id oraz III e. Projekt realizowany był w terminie 05.09. -15.12.2011 w Gimnazjum nr 1 im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi. Uczestnicy projektu zostali podzieleni na cztery grupy:

1.      grupa prezentująca skecz – lider grupy: Marcin Wierzbicki, kl. Id

2.      grupa aktorów – lider grupy: Katarzyna Onuch, kl. IIIe

3.      grupa osób wykonujących plakaty – lider grupy: Monika Abramek, kl. Id

4.      grupa odpowiadająca za dekoracje – lider grupy: Paulina Bianga, kl. IIIe

Każda grupa została zapoznana ze specyfiką metody projektu i jej dokumentacją, a następnie w sposób właściwy dla każdej z grup przystąpiła do realizacji projektu.

Problemem, jaki uczniowie zamierzali rozwiązać, było pytanie „Jak współcześnie przedstawić bajkę „Jaś i Małgosia” w języku niemieckim? Problem ten został szczegółowo przemyślany i opracowany. Uczniom udało się go rozwiązać.

Uczestnicy projektu postawili sobie następujące cele:

§  zachęcenie rówieśników do nauki języków obcych

§  rozbudzenie zainteresowań kolegów i koleżanek nauką języków obcych

§  nauka współpracy w grupie i odpowiedzialności za podejmowane zadania

§  przybliżenie młodzieży gimnazjalnej twórczości braci Grimm

Opiekunem projektu była pani Agnieszka Glinka, a konsultantem w sprawach dekoracji pani Elżbieta Pijor, która służyła pomocą i udzielała uczniom fachowych wskazówek.

Współpraca pomiędzy uczestnikami przebiegała z reguły w sposób harmonijny i odpowiedzialny, a terminy wykonania zadań cząstkowych były, z małymi wyjątkami, dotrzymywane. Uczestnicy spotykali się na konsultacjach z opiekunem projektu i konsultantem artystycznym w ramach dodatkowych zajęć z języka niemieckiego, na których prezentowali wykonane prace, informowali o stopniu zaawansowania prac projektowych oraz korzystali z dalszych wskazówek i rad. Uczniowie spotykali się także na próbach do przedstawienia.

Projekt sfinalizowany został przedstawieniem teatralnym, które było publiczną prezentacją przed dyrekcją oraz gronem pedagogicznym Gimnazjum nr 1 w Rumi, rodzicami oraz koleżankami i kolegami ze szkoły. Prezentacja odbyła się dwukrotnie: 26 września 2011 w ramach uroczystości szkolnej Europejski Dzień Języków oraz 15 grudnia 2011 podczas zebrania z rodzicami.

13.            Temat projektu:     Jak zobrazować i utrwalić amerykańskie święto jedności i wspólnoty – Dzień Dziękczynienia?

Uczestnicy: uczennice kl. 2d - Karolina Strongowska, Bogumiła Ossowska, Aleksandra Łepkowska, Martyna Klawikowska, Zuzanna Lewandowska

Opiekun: Małgorzata Marchewicz,

Prezentacja: 22.11.2011 podczas konkursu „Kultura i Obyczaje Krajów Anglojęzycznych”, który odbył się w Gimnazjum nr 1 w Rumi

W roku szkolnym 2010/2011 w Gimnazjum nr 1 w Rumi zostały przeprowadzone następujące projekty edukacyjne:

  1. W jaki sposób współcześnie pokazać dramat Sofoklesa?”; uczestnicy: Aleksandra Glapa kl. II e, Daria Wrosz kl. II e, Krystian Klein, Karolina Kroll kl. II e, Paulina Kroll kl. II e, Patrycja Makarska kl. II e, Marta Mischke kl. II e, Weronika Okonek kl. II e, Paulina Bianga kl. II e, Katarzyna Onuch kl. II e, Monika Sela kl. II e, Malwina Sójka kl. II e, Marta Tomaszewska kl. II e, Joanna Winkiel kl. II e; termin prezentacji: 19.04.2011; opiekun- Agnieszka Kerlin

  2. W jaki sposób twórczość poety ocalić od zapomnienia?” (W jaki sposób dokonać inscenizacji utworu poetyckiego, którego motywem jest starogrecki utwór mityczny?); uczestnicy: Łukasz Bach kl. II e, Beata Dominikiewicz kl. II e, Natalia Kuptz kl. II e, Natalia Plaskota kl. II e, Martyna Radtke kl. II e, Robert Weisbrodt kl. II e, Mateusz Zwara kl. II e, Małgorzata Dzido kl. II e; prezentacja odbyła się 6. maja 2011 podczas Dni Otwartych Szkoły; opiekun: Agnieszka Kerlin

  3. W jaki sposób można zrealizować film o i dla młodzieży?”; uczestnicy: Daria Wrosz kl. II e, Aleksandra Glapa kl. II e, Paulina Bianga kl. II e, Patrycja Makarska kl. II e, Marta Mischke kl. II e, Weronika Okonek kl. II e, Katarzyna Onuch kl. II e, Martyna Radtke kl. II e, Monika Sela kl. II e, Martyna Skarzyńska kl. II e, Marta Tomaszewska kl. II e; prezentacja miała miejsce dn. 1. czerwca 2011 podczas szkolnej uroczystości z okazji Dnia Dziecka; opiekun: Agnieszka Kerlin